נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

איזה הליך מתבצע מהר יותר – בוררות או בית משפט?

המוסד לבוררות עסקית

אנשים רבים שעומדים מול סכסוך או מחלוקת, שואלים את עצמם האם לפנות להליך של בוררות בכדי לפתור אותם? מאז 2011, במדינת ישראל, לפסיקה של בורר יש מעמד של פסק דין לכל דבר ועניין. אבל מה הם השלבים בהליכי בוררות ובפנייה לבית המשפט? ואיזה הליך מתבצע מהר יותר? התשובות במאמר שלפניכם

 

הליך משפט אזרחי במדינת ישראל

ניהול של משפט במדינת ישראל מורכב ממספר רב של שלבים. ראשית ישנו שלב שנקרא קדם המשפט, ובו מנסים הצדדים לברר את הגרסאות אחד של השני. לאחר מכן מגיע שלב ההוכחות, שהוא בדרך כלל הארוך ביותר במשפט. בסיומו מגיע שלב הסיכומים, ולאחריו מגיע פסק הדין.

הליך זה עלול להתפרש על פני שנים רבות, זאת משום שבמדינת ישראל קיים מחסור רציני בשופטים בכל הערכאות. מחסור זה מוביל למחסור בדיונים וגורם לכך שדיונים עלולים להיקבע בהפרש של חודשים רבים אחד מהשני. כתוצאה מכך, גם העלות של ניהול משפט שכזה הופכת לגבוהה יותר.

 

הליך בוררות במדינת ישראל

באופן חוקי אין שום כלל שהליך בוררות צריך לעמוד בו בכדי שהפסיקה שתיקבע בו תיחשב כפסיקה לכל דבר ועניין. כמובן שהבורר בתיק צריך להכיר את העובדות בתיק לאשורן ולקבוע את פסק הדין שלו בהתאם לראיות שהוצגו בפניו.

מכיוון שאין דרישה חוקית להליך מסודר בהליכי בוררות, אין להליך זה שלבים ברורים ומוגדרים מראש. הצדדים צריכים לשטוח את הטענות שלהם מול הבוררים בתיק ולאחר מכן הבוררים צריכים לפסוק בנושא לפי מיטב שיקול הדעת שלהם. ניתן לנהל הליך בוררות מוסדר באמצעות המוסד לבוררות עסקית.

 

איזה הליך משפטי מסתיים במהירות גבוהה יותר?

בדרך כלל וב-90% מהמקרים, הליך של בוררות הוא קצר בהרבה מניהול של התיק בבית המשפט. זאת מכיוון שכאמור ההליך בבית המשפט הוא ארוך ומסורבל עד מאוד. לעיתים קרובות הליכי בוררות גם נקבעים על פי הגבלת זמן – כלומר שההליך חייב להסתיים בתוך הזמן שהוגדר בין הצדדים כשהם קבעו את זהות הבורר.

 

יתרונות נוספים שיש להליך בוררות על פני משפט

שני יתרונות נוספים שיש להליך של בוררות על פני הליך של ניהול משפט בבית המשפט הם – העלות של ההליך והנזקים שההליך עלול לגרום לצדדים. הנזקים שעלולים להיגרם לצדדים בסכסוך עסקי בבית משפט הם גבוהים לאין ערוך מהנזקים שעלולים להיגרם בהליך של בוררות. בנוסף לכך, הליך הבוררות הוא בדרך כלל זול בהרבה.

 

מהירות סיום ההליך בבוררות ובמשפט – סיכום

ניהול משפט אזרחי במדינת ישראל מורכב משלבים רבים ועלול להימשך שנים רבות. בנוסף לכך, הוא עלול לעלות ממון רב לכל הצדדים שקשורים בתיק. לעומת זאת, בוררות בדרך כלל מסתיימת לאחר מספר חודשים, והעלות שלה היא נמוכה בהרבה מניהול משפט.

המוסד לבוררות עסקית

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עסקים