נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

האם עורך דין יכול לייצג את עצמו בבית משפט?

עורך דין פלילי

הזכות לייצוג עצמי עומדת לזכותו של כל בעל דין בין אם הוא אזרח מן השורה ובין אם מדובר בעורך דין. כל עורך דין תהיה התמחותו אשר תהיה, יכול לייצג את עצמו בבית המשפט על פי חוק. קיימים מקרים מאוד מדויקים בהגדרתם בהם לא יוכל אדם לייצג את עצמו בבית המשפט והם אינם עוסקים בשום צורה במקצועו של האדם. השאלה שצריכה להישאל בהקשר זה הנה – האם עורך דין שמתמחה בדיני עבודה צריך לייצג את עצמו בהליך פלילי? על פי רוב, אנשי מקצוע כמותו יאמרו שלא.

 

הזכות לייצוג עצמי בישראל

המחוקק הישראלי קבע שכל אזרח בעל דין יוכל לייצג את עצמו בבית המשפט, זאת כחלק ממכלול הזכויות העומדות לזכותו של כל אזרח במדינה דמוקרטית ובניהן – הזכות לבחור. הזכות לייצג את עצמך בבית המשפט היא סוג של סמל לבחירה החופשית שישנה לכל אזרח במדינה דמוקרטית. המחוקק הלך צעד נוסף וקבע שבית המשפט לא יוכל לבטל זכות זאת אלא, אך ורק להמליץ לבעל הדין, במקרים בהם ייבחר בכך, לשכור עורך דין המתמחה בתחום המשפטי בו עוסק התיק plili.org.il.

 

סדרי הדין אינם זהים בכל תחום

ההליך המשפטי מתנהל בבית המשפט על פי סדרי דין מאוד ברורים ואין לחרוג מהם בשום אופן. סדרי דין אלה אינם קבועים בכל תחומי המשפט ולכן, עורך דין המתמחה בדיני עבודה אינו בהכרח מכיר את סדרי הדין בתחום הפלילי. לפיכך, הוא, כמו כל אדם אחר שאינו עוסק בעריכת דין אינו בקיא בסדרי הדין, עובדה שעלולה לגרום לפסילתן של עדויות, ראיות, טיעונים וטענות, עקב כשלים טכניים.

 

מבט מבחוץ

הבא נניח לרגע בצד את הזכות של עורך דין לייצג את עצמו בבית המשפט ונעסוק באבן הנגף המרכזית שמסתתרת בזכות זו. עורך דין המתמחה בפלילים הואשם בהטרדה מינית, מדובר בתיק פלילי לכל דבר ועורך הדין שלנו מכיר היטב את ההליך וידע היטב לעסוק מבחינה מקצועית בתיק של עצמו. אולם, האם יוכל עורך הדין שלנו להתבונן בתיק במבט מבחוץ, ללא המעורבות הרגשית שיש לו כמי שעומד לדין בתיק? כפי הנראה שלא וזו הבעיה העיקרית בכך שהוא ייצג את עצמו, היעדר היכולת לבחון את המקרה בעיניים לא מעורבות.

 

מנעד נושאי הדין

ניתן לפסוק באופן וודאי לחלוטין שככל שהתיק עוסק בתחום מקצועי יותר כגון – פלילים, דיני עבודה, משפחה, מקרקעין, זנות, סמים, דיני חברות וכו', חשוב ומומלץ גם לעורך דין, לשכור את שירותיו של עורך דין מקצועי אחר, שמכיר היטב את סדרי הדין ואת התחום המקצועי המדובר בו. במידה ומדובר בתיק קטן או בתביעה שתידון בבית דין לתביעות קטנות יכול עורך הדין לייצג את עצמו ולנצל את הזכות לייצוג עצמי. בתי המשפט אינם בהכרח מקום בטוח ומי יודע זאת יותר טוב מעורך דין ולכן, הטוב ביותר היא לתת לאיש מקצוע אחר ואובייקטיבי לנהל את התיק.

עורך דין פלילי

 

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עריכת דין
ספר מיסים עם פטיש
בשביל מה צריך עורך דין מיסים?

עורכי דין המתמחים בתחום המיסוי יכולים לסייע לנו רבות במגוון מצבים, ולמעשה מדובר באחד השירותים הפופולאריים בענף המשפטים. תשלומי

עסקת טיעון בתביעת לשון הרע
עסקת טיעון בתביעת לשון הרע

תביעות דיבה יכולות להיות מורכבות וטעונות רגשית. כאשר נאשם עומד בפני אפשרות של נזקים כספיים משמעותיים ופגיעה במוניטין, עסקת