נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

מה בודק אבחון פסיכודידקטי ומתי הוא אינו מספיק

תוצאות בדיקה

כ-25% מהילדים סובלים מלקויות למידה ומגיעים לאבחון פסיכודידקטי, המאפשר להורים לדעת מהן הלקויות וכיצד לטפל בהן.

בנוסף לכך, בית הספר מקבל המלצות להקלות אותן רשאים הילדים לקבל.

המאמר יפרט מה בודק האבחון הפסיכודידקטי ומה לעשות כשאינו מספיק.

 

מה בודק האבחון הפסיכודידקטי?

אבחון פסיכודידקטי בודק לקויות למידה מגיל 7-18 והוא נעשה באמצעות כלים אבחוניים כמו: ציורים, השלמת משפטים, מבדקי קשב, מבחני קריאה והבנת הנקרא, אבחון חשבוני, אבחון לרכישת האנגלית, מבחני הבעה בכתב ועוד. האבחון מתבצע לאורך מספר שעות ובהמשכים בהתאם ליכולת הריכוז של הילד והקצב שלו. גם להורים יש חלק באבחון. עליהם למלא שאלון התפתחותי ותפקודי, להביא המלצות מבית הספר אם ישנן כאלו ולהיפגש לשיחה עם המאבחן על מנת לתת רקע על הילד. לאחר האבחון ההורים מקבלים משוב קצר עם הדגשים של החזקות והחולשות של הילד, במה יש לטפל והמלצות לטיפול או לאבחון נוסף. לאחר מספר שבועות מגיע דו"ח מפורט של האבחון בו גם ישנן התאמות לבית הספר על מנת להקל על הילד במבחנים ובתהליכי למידה. האבחון נעשה בהתאם לרמתו של הילד ובהשוואה לממוצע של בני גילו.

במה מתמקדים באבחון הפסיכודידקטי?

האבחון מקיף ובודק אלמנטים כמו: מנת משכל, הבנה מילולית, היסק תפיסתי, זיכרון, מהירות עיבוד, תפיסה חזותית, גרפו מוטוריקה, תפקודי זיכרון מילולי ושמיעתי, הערכת קשב וריכוז בערוץ התנהגותי, שמיעתי וחזותי, מנגנונים קוגניטיביים (שטף מילולי, שיום אוטומטי ומודעות פונולוגית), תפקודים בסיסיים בקריאה וכתיבה, יכולת ביטוי בכתב ובעל פה, תהליכי קריאה וכתיבה באנגלית, הערכת יכולות בתחום החשבוני ותפקודים רגשיים. כל אלו עוזרים למאבחן להגיע לתוצאות ממוקדות ולאבחן מהן החזקות והחולשות של הילד, דרכי טיפול והמלצות להמשך.

 

מתי האבחון הפסיכודידקטי אינו מספיק?

במידה ומתגלים באבחון קשיים בקשב ובריכוז ברמה התנהגותית, שמיעתית או חזותית, המאבחן ממליץ על התייעצות עם פסיכיאטר או נוירולוג הנעזרים באבחון נוסף כדי לבדוק את רמת הקשב והריכוז ולתת טיפול בהתאם. אחד האבחונים הפופולריים לבדיקת קשב וריכוז נקרא מבחן מוקסו וניתן לעשותו במכונים פרטיים כמו מרכז תכלת https://merkaztchelet.co.il שם מציעים מגוון אבחונים וטיפולים מקצועיים הנעשים בידי מומחים ופסיכולוגים בעלי ניסיון. בנוסף, האבחון הפסיכודידקטי רושם המלצות בתחום הלימודי ובתחום הרגשי על מנת שהילד יקבל תמיכה וטיפול מתאים.

 

אילו התאמות בית הספר מקבל?

מאבחן פסיכודידקטי מוסמך מעביר את המלצותיו גם לבית הספר על מנת להקל על הילד במסגרת החינוכית. בית הספר מקבל את ההמלצות ומוציא לילד פנקס עם ההקלות הנדרשות. לדוגמה: מתן הפסקות מוסכמות מראש במהלך השיעור או המבחן, היבחנות בחדר נפרד, שילוב של מבחן בכתב ומבחן בעל פה, הקראת שאלון הבחינה, הכתבה לבוחן ניטרלי, התעלמות משגיאות כתיב, הארכת זמן במבחנים, דף נוסחאות ומחשבון במבחני חשבון, שימוש במילונית במבחני האנגלית ועוד.

 

סְטֶטוֹסְקוֹפ

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא בריאות