נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

התפתחות ילדים באמצעות ארגזי חול

פינת חול

בעידן הטכנולוגי של היום, הורים בטוחים שהתפתחות הילד שלו תלויה לחלוטין בצפייה בתכניות טלויזיה לפעוטות וילדים, אפלקציות חדשניות ושימוש באמצעי המדיה השונים. אולם התפישה הזאת היא רק חלק קטן ממה שאפשר לעשות על מנת לקדם את התפתחות הילדים. מחקרים מוכיחים בתקופה האחרונה כי דווקא השיטות של פעם הן לא פחות יעילות להתפתחות הילד. במאמר זה נבין איך מתרחשת התפתחות ילדים באמצעות ארגזי חול.

ארגז חול – הרבה מעבר למשחק ילדים

בעקבות חוסר ההבנה המעמיקה סביב נושא ארגז החול, רבות היום הגננות שמוצאות תחליפים כמו מגרש משחקים עם דשא סינטטי. מבחינתן ומבחינת הרבה מההורים, החול מלכלך, לא נקי ואף מושך אליו מיני חרקים וחתולים שמטילים בו את צרכיהם.

אמנם לארגז החול קיימת חשיבות הרבה יותר גדולה מסתם עוד אפשרות משחק בחצר הגן, ועליה נרחיב ממש עכשיו.

ילדים משחקים בחול

התפתחות ילדים באמצעות ארגזי חול

התפתחות ילדים באמצעות ארגזי חול מתרחשת במספר מישורים. במישור התחושתי השאיפה היא לחשוף את הילד כבר מגיל צעיר לכמה שיותר חומרים עם מרקמים מגוונים. החול ידוע בתור בעל מרקם ייחודי ביותר, והוא פוגש אותנו בהמון סביבות בחיים – בחוף הים, בגן המשחקים השכונתי ועוד.

המגע עם החול הוא מהנה ומקנה תחושה נעימה ושונה מאוד מהמוכר והידוע היום יומי של הילד. קיימים גם ילדים בעלי קושי בוויסות חושי, שהמגע עם החול מהווה עבורם מכשול גדול. גם אותם יש לדחוף בעדינות ובהדרגתיות למגע עם החול, שחשוב גם להתפתחות שלהם.

התפתחות ילדים באמצעות ארגזי חול – המישור המוטורי

לחול העדין יש תפקיד חשוב בחיזוק חגורת הכתפיים. כאשר הילד משתמש בכל איברי גופו בזמן שלחץ נגדי מופעל על תנועותיו מכיוון החול, הדבר מהווה קרקע פוריה לפיתוח שיווי משקל אצל הילד. בנוסף, נהנה הילד מחיזוק שרירים ומפיתוח מסוגלות לארגן את הגוף.

בנוסף, משחק איסוף החול אל כף היד שנעשה דרך אגרוף כף היד או עם חלק מהאצבעות, וכן השילוב של משחקי חול עם צעצועים וכלים קטנים, תורמים למוטוריה העדינה של הילד, המומלצת לפיתוח מגיל צעיר מאוד.

המישור הרגשי, הקוגנטיבי והחברתי

מישורים חשובים במיוחד בהתפתחות ילדים באמצעות ארגזי חול הם המישור הרגשי והקוגנטיבי. המשחק בארגז החול משרה רוגע וריכוז על הילד, ואף תורם לפורקן כעסים על ידי בנייה ופירוק של מגדלים שבנה בחול, וכן דרך הטמנת חפצים בתוכו.

במישור הקוגנטיבי מדובר על פיתוח חשיבה יצירתית ודמיון, שכן הילד מחפש דרכים שונות למשחק עם החול – בהכנסתו לדלי, בגריפת החול ועוד.

ארגז החול הוא גם נקודת מפגש עבור הילדים, והם משוחחים, צוחקים ובונים ביחד מבנים בחול. דבר זה מחזק את המישור החברתי ואת יצירת הקשרים שלהם.

ארגז חול לילדים מומלץ לשלב בכל גן ילדים, וניתן למצוא מגוון עיצובים דקורטיביים הכוללים ארגז חול נפתח לספסלים וכן ארגזי חול בגדלים שונים.

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא בריאות