נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

איך סוגרים תיק הוצאה לפועל

חוק ומשפט

בסיומו של כל הליך מתיש ומיגע של פשיטת רגל (או "חדלות פרעון" בז'רגון המקצועי) מגיעה סגירת התיק בהוצאה לפועל. סגירת התיק מסמלת את סוף תקופת תשלום החובות והופכת את החייב לשחקן "רגיל" במגרש הכלכלי (למעט כמה הגבלות שונות או משלחי יד שהוא מנוע מלעסוק בהם כמו עריכת דין). הליך סגירת התיק נראה אמנם פשוט אך הוא יכול להכיל בתוכו עניינים מורכבים שונים שיש לפתור אותם בשום שכל ובהתאם להסדרים המשפטיים השונים. לשם כך מומלץ לפנות להיעזר בשירותיו של עורך דין הוצאה לפועל כדי לנהל את ההליכים הללו בצורה מקצועית תוך מיקסום של הזכויות.

 

מי יכול לבקש לסגור את התיק?

החוק מאפשר לאחד משני גורמים לבקש לסגור את התיק החייב עצמו או אחד מנושיו (בניגוד לפתיחת ההליכים בהם גם היועץ המשפטי לממשלה יכול להיות צד). ביחס לבקשת לסגירת התיק מצדם של הנושים הכללים פשוטים בקשה כזו מוגשת אם החייב שילם את מלא חובו שלא דרך לשכת ההוצאה לפועל. יש להדגיש שבמקרה כזה הנושה מחויב לפנות לרשם כדי לסגור את התיק והחוק אינו מותיר בידיו שיקול דעת מכל סוג שהוא. היחס לבקשה לסגירה מצד החייב הדברים נהיים מורכבים יותר. החייב יכול לבקש לסגור את התיק אם התנהל ע"פ ההוראות שקיבל בפסק הדין (אפילו לא סיים לשלם את החוב).

 

סגירת התיק בידי לשכת ההוצאה לפועל

עד כה עסקנו בסגירת התיק בעקבות בקשה של אחד הצדדים (הנושים או החייב עצמו). מקרה נוסף בו התיק יכול להסגר הוא ביוזמתה של לשכת ההוצאה לפועל התרחיש ה"קלאסי" של פעולה כזו הוא תיק הוצאה לפועל שאינו פעיל – כזה שלא נעשתה בו פעילות במשך חודשיים. ההגדרה הזו אינו כוללת בתוכה תיקי הוצאה לפועל שעוסקים במשכנתא על דירה בגלל המורכבות של מקרים כאלה. אפשרות אחרת (רווחת יותר) לסגירת תיק ע"י הלשכה עצמה הוא תשלום של סך החובות כולו בידי החייב. גם חייב שנשארה לו יתרת חוב בסכום שאינו עולה על 100 ₪ (בתיקי מזונות לא ימחק התיק גם אם החוב בגובה כזה).

 

הליכי ערעור

חייב או נושב שתיק בעניינם נסגר (או שהוחלט שלא לסגור אותו) רשאים להגיש ערעור בכתב על ההחלטה. בחובות שיש להם נגיעה לענייני משפחה הערעור מוגש לבית משפט לענייני משפחה, בתיקים "רגילים" הערעור מוגש לבית משפט השלום. לעיתים הרשם אינו נותן רשות לערער בגוף ההחלטה ואז לא מוגשת בקשת ערעור אלא רשות ערעור.

 

סיכום

הליכי סגירת התיק בהוצאה לפועל הם סופה של סאגה ארוכה ומתישה של פשיטת רגל. הליכים כאלה יכולים להתחיל ביד החייב או אחד מנושיו ובתנאים מסוימים ע"י לשכת ההוצאה לפועל עצמה. על ההחלטות הללו אפשר לערער. בכל מקרה מומלץ לנהל את ההליכים הללו תוך היוועצות בעורך דין.

אנשי משפט

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עריכת דין
עסקת טיעון בתביעת לשון הרע
עסקת טיעון בתביעת לשון הרע

תביעות דיבה יכולות להיות מורכבות וטעונות רגשית. כאשר נאשם עומד בפני אפשרות של נזקים כספיים משמעותיים ופגיעה במוניטין, עסקת